Jag som VD är detta inte.

Andra året som VD på Cu29 i Falun

Tänkte att det var hög tid att skriva ett blogginlägg på min egna personliga hemsida nu när det andra året (2025 för sakens skull) inletts med mig som VD på vår framgångsrika reklam och marknadsföringsbyrå Cu29 här hemma i Falun.

Vem är den där Krister Lindholm på Cu29 egentligen?

Vi börjar med bilden i detta inlägg.
Den föreställer såklart inte mig. Den är 100% AI-genererad och medvetet totala motsatsen till hur jag ser ut, klär mig och agerar i min yrkesroll. Den föreställer en tillrättalagd man, förvisso i min ålder, i kostym som står upp och berättar för sina kvinnliga kollegor eller kunder hur saker och ting fungerar i verkliga världen. Det finns uttryck för det beteendet som säkert alla redan känner till.
Men som sagt. Det där är inte jag. Aldrig i livet.

Jag valde redan från start en helt annan approach. Hösten 2023 när jag ensam började resan i det som blev Cu29 så bestämde jag mig för att göra affärer och agera så som jag är lärd som barn.
Att ”tala till bönder på bönders vis” kanske man kan kalla det. Jag vill mer kalla det för att låta bli att linda in precis allt tekniskt mumbo-jumbo som vi sysslar med i fräsiga ord för att försöka verka extra viktig. Eller ännu värre, för att få allt att verka otroligt mystiskt och komplicerat helt i onödan.

Många andra i liknande yrkesroller gör tvärtom. De vill verka vara lite mer än alla andra, både sina kollegor och kunder alltså. Och de tenderar lite högtravande att låta allt bli svårt att förstå av nån anledning jag ännu inte begriper. Kanske är det en medveten säljstrategi att deras tjänster och produkter inte skall förstås riktigt och med det göra att man känner sig tvingad att anlita denne för att inte snubbla över nån detalj man inte begriper.

Vad vet jag.. Jag vägrar köra den stilen i alla fall.

Klädseln då? En VD i kostym är väl inte fel?

Nej, det är helt sant det! En kostym är absolut aldrig fel på nåt vis.
Tvärtom så är ju en kostym kanske alltid rätt och snyggt. Som VD kanske man dessutom borde klä sig i kostym för att alltid.. Ja, vad då?

Jag klär mig inte i kostym. Inte mer än när det är absolut nödvändigt. Bröllop, begravning eller andra större händelser alltså. Absolut inte i vardagen varesig på jobbet eller fritiden. Oavsett om kunden är en person i kostym, högt uppsatt i sin roll på det stora företaget.

Jag klär mig helt och rent.
Vanligtvis i jeans och T-shirt. En skjorta ibland. Och sneakers till det. Hyfsat rena.

Och varför då?
Jo, dels så är jag mest bekväm i klädsel som är vardag. Och dels så tycker jag inte att jag är mer än mina kollegor och anställda. Eller mina kunder. För det är exakt den bilden jag anser man får om man klär upp sig för mycket, i onödan. Kan man dessutom inte stå för det som jag inte gör så blir det ju ännu mer patetiskt.

Det var lite om mig det. Och varför du inte kommer träffa mig i kostym och med en översittares attityd se ner på din okunskap i det vi sysslar med.

En VD är inte bolagets viktigaste resurs heller. I vårt fall stämmer det till 100% då vi vore ingenting utan vår samlade kompetens.


Jag är dessutom så oerhört trött på LinkedIn-poster som handlar om VD’n hit och VD’n dit, som om det är företagets viktigaste nyheter att Kalle Karlssons AB har en ny VD, eller om VD’n har uttalat sig som VD i nåt rent allmäntrist ämne.

Boooring.. *Kräks i munnen* Lägg av!

Jaja, nog om det. Ville mest bara ha det sagt då en del nog funderar varför jag inte ”klär mig som en VD” eller säljer in våra tjänster på ett fördummande och korkat högtravande sätt. Eller agerar prominent VD rent allmänt.

Reklam och marknadsföringsbyrån Cu29 i Falun då?

”Hur går det för er då?”
Det hör jag titt som tätt. Och frågan är faktiskt lika relevant som den är rolig att svara på.
Relevansen består mestadels i att vi som byrå är nya (trots den enorma samlade kompetensen vi trots allt har i företaget) på marknaden. Och dels består det i att konjunkturen är lite svajjig såklart. Man har nog en allmän åsikt att man sparar på allt, och kanske marknadsföring i synnerhet under lite svårare tider.

Därför blir det extra kul att svara på frågorna.
Att förklara att det går bra för oss är såklart altid trevligt. Att vi gått från en enmansbyrå i oktober 2023 till att vara åtta personer efter det första verksamhetsområdet och gör ett litet positivt resultat för 2024.
Att ha ett fint centralt beläget kontor. Att ha massor med intressanta och roliga uppdragsgivare som verkligen får resultat av sin investering i vår tid. Och så vidare.

Men framför allt är det kul att få berätta att vi har skoj på jobbet, och att någon söndagsångest än så länge har lyst med sin frånvaro!

Sen att det där med att man sparar in på marknadsföring i lågkonjunktur är en gammal sanning med en hel del modifikation. Visst, en del stannar upp helt på den fronten. En del gör rätt i det, och andra kanske inte helt rätt. De som väljer att ta en dialog med såna som oss får oftast en del bra input på hur de bör agera, och vart de bör lägga sina insatser. Dels för att göra affärer i dag, men framförallt vara med i matchen sen när konjunkturen vänder uppåt igen. Och ibland får bara man ett gratis råd med sig på vägen av såna som oss. Inte illa.

Kontentan är att det är inte så himla svårt att hitta nya kunder.
De finns där ute och oftast så är det inte så komplicerat att gemensamt hitta smarta vägar för dem att komma framåt, oavsett vad de har för förutsättningar och ambitioner för stunden. Det är en styrka som jag är oerhört glad att vi har och som jag känner mig stolt att över att att vi strävar efter.
Alltså att inte sälja in saker som kunden inte har nytta av för att vi ska tjäna mera pengar.

Vi säljer resultat.

En kund som blir mer framgångsrik. En kund som blir tryggare och gladare.
En kund som vi har en lång relation med, i vått och torrt. Oavsett storlek eller om deras VD bär kostym eller blåställ.
Det är resultat för mig. Ett bra resultat för alla parter. Företag som företagsledning, anställda och folk i dess närhet.

Om man kikar lite i spåkulan då?

Jag vet att vi är på rätt spår med byrån.
Vi har rätt personer som besitter rätt kompetenser. Vi har rätt fokus på det vi är och gör, alltså tänker kundens lönsamhet först. Vi har som redan sagt skoj på jobbet. Vi har lätt för att skapa och behålla goda relationer med både kunder och varandra. Och vi har ruskigt bra koll på existerande trender och teknik inom vårt område, och vi kan förmedla det så våra kunder förstår. Ja, lite så.

Man snackar väldigt ofta om nya kunder i vår bransch. Att de dessutom skall vara större och häftigare än de nuvarande. Att det är den strävan som driver på utvecklingen är för mig ganska främmande, och det delar jag med mina kollegor som tur är.

Självklart vill man väl ”uppåt, framåt” på alla sätt. Och det innebär såklart att även vi kollar på större uppdrag än de vi har. Men det är inte facit. Inte alls facit vill jag sticka ut hakan och säga.

Vi kan, och kommer med största säkerhet att välja bort ett eller fler erbjudanden från någon större uppdragsgivare inom kort. Av lite olika anledningar.

Facit för mig och oss är att fortsätta göra bra jobb med våra befintliga kunder. Att utveckla både uppdrag och relationer med den befintliga kundstocken är alltid en vinnande kombination, och den ger faktiskt nya kunder och uppdrag mer eller mindre på köpet i vissa fall. Och de uppdragen är alltid lika skoj att sätta tänderna i.

Sen letar vi såklart nya uppdrag.
Både stora och små. I branscher vi är extra trygga i, men även inom helt nya områden där vi vet att vi kan göra resultat, och där vi tror oss kunna lära oss massor med nya saker som gör vårt jobb ännu mer intressant och inspirerande. En stor del av varför man skall jobba med det man gör, kan jag tycka.

Under 2025 kommer antalet medarbetare på Cu29 att öka. Exakt hur mycket vill jag inte spekulera i nu, och allt har med en drös faktorer att göra. Främst tryggheten i bolaget med allt vad det innebär.
Jag tar inga risker. Men jag gasar hellre än bromsar, även om det kan tyckas aningen motsägelsefullt.

Det finns i alla fall ingenting som skulle få mig att medvetet riskera att vi tar oss vatten över huvudet och med det riskerar det vi byggt upp. Att riskera att medarbetare blir av med jobben är uteslutet på grund av felaktiga och förhastade beslut från mig och mina kumpaner.

Eller sätter någon av våra kunder i en situation där vi inte kan leverera det vi tagit åt oss att leverera.

Där skulle min moraliska gräns vara passerad för länge sedan..

Jag vet att Cu29 är en liten hitfabrik som växer sig lite starkare för varje dag. Där kunder blir lite nöjdare för varje dag, och där vi alla på firman mår lite bättre för varje dag. Både ledning och anställda.

Nej, nu får det vara slutsvamlat för den här gången, jag har ju faktiskt ett jobb att sköta!

Om Krister Lindholm

Krister är uppväxt i Linghed, en mindre ort utanför Falun i Dalarna. Han lever tillsammans med sin sambo Helena och sin hund Mac i en lägenhet i Falun.

Yrkesmässigt är Krister sedan 2023 VD på reklam och marknadsföringsbyrån Cu29 i Falun där han delar ägarskapet med Marcus Hanser, Mikael Morén och Andrej Rosén.

Krister har jobbat med allt från lagerarbete till att gräva gravar. Under 15 år jobbade han tajt med hårdrocksbandet Sabaton från Falun, men valde att lämna det för ett jobberbjudande på en annan reklambyrå i Falun.

Innehållet på denna sida sträcker sig ända tillbaka till 2007 och kvaliteten på det mesta är under all kritik, men för Krister är det en levande dagbok så ta allt för vad det är, och ha skoj.

/Hälsar Krister Lindholm